بررسی باورهای برنامه ریزان درسی درباره تفاوت های دختران و پسران در زمینه شناختی

نویسنده

استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

چکیده

یکی از مهم ترین سازواره های نظام آموزش و پرورش برنامه ریزی درسی، و دست آورد آن کتاب های درسی است. هدف از این پژوهش آگاهی از باورهای فراهم آوران کتاب های درسی درباره تفاوت های دختران و پسران در زمینه شناختی است. روش این پژوهش کیفی و جامعه آماری آن مدیران، کارشناسان، و اعضای کار گروه های کارشناسی در همه دفترهای فراهم آوری کتاب های درسی، و صاحب نظران آشنا به فرآیند برنامه ریزی درسی و پژوهش های جنسیتی است. از این میان، 55 نفر از مدیران، کارشناسان، و اعضای کار گروه های کارشناسی، و 22 نفر صاحب نظران آشنا به برنامه ریزی درسی و پژوهش های جنسیتی، به شیوه هدف مند گزیده شدند. داده های مورد نیاز از این گروه، با پرسمان نیمه ساختاری، پرسش نامه پاسخ باز، و یاداشت های میدانی گردآوری، و به روش استقرایی تجزیه و تحلیل شد.یافته ها نشان داد که فراهم آوران کتاب های درسی به تفاوت جنسیتی ذاتی در زمینه شناختی اعتقاد نداشتند و یادآور شدند که هر گونه تفاوت دختران و پسران در زمینه شناختی فرهنگی است و ریشه در چشم داشت های متفاوت جامعه، خانواده، گروه هم سالان، و روش های پرورشی والدین دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Belief Curricula Planning n Girls' and Boys' Cognitive Fields Differences

نویسنده [English]

  • Ma'soorne Samadi
Institute for Educational Research
چکیده [English]

Crucial to any education system is curricula planning. Textbooks are isidered to be the product of curricula planning. This study aims at estigating the beliefs held by the curricula planners on gender differences cognitive fields. The research was carried out using qualitative rhodology. Within the target population were included managers, cialists, members of special commissions of department for compilation, sightful individuals on curricula and gender studies. The study's sample nsisted of 77 specialists and curricula planners who were deliberately ... .ected. The data gathering instruments were semi-structured interview, n questionnaire, and field notes. The data analysis method was inductive. ndings indicate that the majority of curricula planners were sensitive to = •.. ·nder differences in cognitive fields. They believed that there did not exist mnate differences between girls and boys in cognitive abilities and that _. ery kind of possible differences between girls and boys, or women and. in cin cognitive fields were of cultural nature; that is the differences were h~<; d on group thought/act/action, classmates behaviour, teachers' and parents' ational methmethods, and in general how the society at large expected the differences to be

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curricula Planners
  • Gender Sensitive
  • Gender Differences
  • Cognitive Fields