بررسی علل و عوامل مدرسه گریزی دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر تهران سال تحصیلی 82-81

نویسندگان

1 استاد و عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س)

2 دانشجوی دکترای روان شناسی عمومی

چکیده

بافت جامعه ی ایران، جامعه یی جوان است، و از این رو شناسایی مشکلات مربوط به آن ضروری احساس می شود؛ چرا که یکی از اهداف تعلیم و تربیت، پرورش انسان هایی است سالم همراه با بهداشت روانی و جسمانی؛ و حساسیت لازم نسبت به این موضوع، یقیناً در سرنوشت آنان تأثیری به سزا خواهد داشت. در این راستا، سعی بر آن شد که نخست به پیش بینی علل مؤثر بر این پدیده تحت عنوان متغیرهای پیش بینی کننده پرداخته شود. در روان شناسی، این علل را تحت عنوان عوامل ریسک رفتاری می شناسند که باعث بروز متغیر ملاک یا پیش بینی شونده (مدرسه گریزی) می گردد. سپس، برای دست یابی به این متغیرها سعی شد تا نمونه ها از جامعه ی دانش آموزی انتخاب شود و این پدیده بررسی گردد. نمونه گیری به صورت خوشه ئی انجام گرفت و از بین مناطق 19 گانه ی شهر تهران، 4 منطقه به عنوان خوشه های معرف انتخاب شد. در این تحقیق، 179 دانش آموز از پایه های تحصیلی اول تا سوم دبیرستان در دامنه ی سنی 14 تا 18 سال انتخاب شدند و به پرسش نامه تدارک دیده شده پاسخ گفتند. در بخش تجزیه و تحلیل آماری روش های آماری توصیفی (جداول، میانگین، فراوانی، انحراف معیار) و آمار استنباطی (x2 و معادله ی رگرسیون لوجستیک) به کار رفت. نتایج تحقیق نشان داد که نمونه های انتخاب شده در گروه مشکل دار و عادی به درستی در گروه خود قرار گرفته اند. در بخش تجزیه و تحلیل، با توجه به نتایج به دست آمده می توان بر اساس متغیرهای پیش بینی کننده، سهم مشکل مدرسه گریزی را به حداقل رساند، زیرا به جز عامل های افت تحصیلی، وضعیت اقتصادی خانواده و تأثیر هم سالان، سایر متغیرها از عوامل مؤثر و تسهیل کننده ی پدیده است که با شناسایی آن ها می توان به کنترل درست و هدایت صحیح این نسل پرداخت.

عنوان مقاله [English]

School Truancy among the Female Students of Tehran City Secondary Schools

نویسندگان [English]

  • Susan Seif 1
  • Mehrangiz Sha'aa Kazemi 2
1 Psychology Department AI-Zahra University
2 ..
چکیده [English]

Bringing up mentally sound human beings is regarded to be one of the most fundamental objectives of education. Given the young population structure of Iran, the task becomes more crucial. This paper aims to examine the grounds for development of performing such crucial role in educating the young. In doing so, efforts are made to predict the effective factors, which are introduced here as the predicting variables. In psychology such causes are termed "Behavioral Risk Factors", which in turn cause the probability of the predicting variable (school truancy) to occur. In order to obtain such variables, a single sample taking process was adopted, and among the 19 school districts of Tehran City, four districts were selected as "indicator clusters".
In conducting the research, 178 students of first to third grades of secondary school, ranging from 14 to 18 years of age were selected who filled out the prepared questionnaire. In performing the statistical analysis, methods such as descriptive statistics (tables, mean-values, frequencies, standard deviations), and inferential statistics (X2, logistics regression equation) have been applied.
The results indicated that samples for both; the group who faced the problems and the group with normal conditions, have been properly selected, because each with a reliability of 91.38% and 84.91 %, respectively, showed that they have been properly located within the designated group.
In the section titled "Analysis", based on the obtained results, it has been shown that grounded on the predicting variables it is practically possible to minimize the rate of "school truancy". This is so because apart from such factors as low academic performance, economic status of the family, and effects of peers' conduct, there are still other factors that have proved to be both effecting and facilitating the occurrence of such phenomenon. These factors, if correctly recognized, can be used to properly control and guide this generation of youth.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • School Truancy
  • Female Students
  • Behavioral Risk Factors