سوگیری اجتماعی علیه تحصیلات عالی زنان ، پیچیدگی اقتصادی ، و نابرابری جنسیتی در آموزش عالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه الزهر

2 اقتصاد دانشگاه الزهرا

چکیده

نابرابری جنسیتی در آموزش دسترسی زنان به آموزش و مشارکت آنها در نیروی کار را محدود می کند که منجر به کاهش نوآوری، کاهش بهره وری و کاهش کلی رشد اقتصادی می شود. کاهش سوگیری جنسیتی علیه زنان در آموزش عالی این نابرابری‌ها را کاهش و منجر به نیروی کار متعادل‌تر می‌شود که از رشد اقتصادی پایدار حمایت می‌کند.این مطالعه تأثیر سوگیری های اجتماعی علیه تحصیلات عالی زنان را بر نابرابری جنسیتی در آموزش عالی در چارچوب پیچیدگی اقتصادی در پانلی متشکل از 23 کشور، با تمرکز ویژه بر ایران، طی دوره 2014 تا 2021 بررسی می‌کند. پیچیدگی اقتصادی، نشان دهنده پیچیدگی و تنوع قابلیت‌های تولیدی یک اقتصاد، به‌عنوان یک عامل تعیین‌کننده مهم بر نابرابری جنسیتی در نتایج آموزشی مطرح می‌شود. علاوه بر پیچیدگی اقتصادی، متغیرهای کنترلی مانند هزینه‌های آموزشی دولت به ازای هر دانش‌آموز، نرخ بیکاری، حکمرانی خوب و باز بودن کسب‌وکار گنجانده شده است تا دیدی جامع ارائه دهد. یافته‌های تجربی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بالاتر و شاخص حکمرانی بهتر به کاهش نابرابری جنسیتی در آموزش کمک می‌کند، در حالی که سطوح بالاتر بیکاری با افزایش نابرابری همراه است. در مقابل، آزادسازی تجارت و هزینه های آموزشی دولت به ازای هر دانش آموز تأثیر قابل توجهی بر نابرابری جنسیتی در آموزش عالی ندارد. این مقاله بینش‌هایی را در مورد پویایی سوگیری های اجتماعی علیه تحصیلات عالی زنان و ساختارهای اقتصادی در شکل‌دهی برابری آموزشی، با پیامدهای سیاستی برای کشورهایی که هدفشان کاهش تفاوت‌های جنسیتی در آموزش عالی از طریق اصلاحات اقتصادی و حکمرانی است ارائه می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Social Bias Against Women's Higher Education, Economic Complexity, and Gender Inequality in Higher Education

نویسندگان [English]

  • Zahra Afshari 1
  • Behnaz Yousef Nfjad Maleki 2
1 alzahra
2 Economics, Alzahra university
چکیده [English]

This study explores the influence of gender-based social norms on gender inequality in higher education within the context of economic complexity across a panel of 23 countries, with particular focus on Iran, over the period from 2014 to 2021. Economic complexity, representing the sophistication and diversity of an economy's productive capabilities, is posited as a significant determinant impacting gender inequality in educational outcomes. In addition to economic complexity, control variables such as government educational expenditure per student, unemployment rate, good governance, and business openness are included to provide a comprehensive view. Empirical findings indicate that higher foreign direct investment and an improved governance index contribute to a reduction in gender inequality in education, whereas higher unemployment levels are associated with an increase in inequality. In contrast, trade liberalization and government educational expenditure per student do not significantly impact gender inequality in higher education. This paper offers insights into the dynamics of social norms and economic structures in shaping educational equity, with policy implications for countries aiming to reduce gender disparities in higher education through economic and governance reforms.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gender inequality in higher education
  • Social bias against women in higher education
  • Economic complexity
  • Governance
  • Foreign direct investment