پدیدارشناسی هویت پذیری دختران نوجوان در ارتباط با حضور در فضای مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مطالعات زنان، حقوق زن در اسلام، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم

2 استادیار، گروه علوم اجتماعی و مطالعات توسعه، مرکز تحقیقات زنان، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

3 مطالعات زنان، گرایش حقوق زن در اسلام، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران

چکیده

نوجوانی، دوره بازیابی خویشتن در بافت زندگی و شناخت هویت است. این برهه فرصت تجربه باورها، نقش‌ها، وظایف و تعهدات مختلف را برای نوجوان فراهم می‌کند. به نظر می‌رسد در دوران اخیر فضای مجازی نقشی پر رنگ در شکل‌گیری هویت نوجوانان دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تجارب زیسته دختران نوجوان از هویت فردی و خانوادگی متاثر از حضور در فضای مجازی با رویکردی روانشناختی در شهر کرج است. در این راستا، با استفاده از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی، با 19 نفر از دختران نوجوان سنین 13 تا 16 سال مصاحبه انجام پذیرفت. از تحلیل محتوای مصاحبه‌ها، 3 مقوله اصلی «مناسبات هویت»، «سکوی هویت» و «سیالیت هویت» استخراج گردید. درونمایه استخراج شده از این مقولات نیز تحت عنوان «ارزش‌های فردی و خانوادگی متاثر از دوگانه زیست‌جهان واقعی و مجازی» بود؛ چرا که اشخاصی که دارای پراکندگی هویت بودند، میزان استفاده از فضای مجازی آنها، کمتر از 4 ساعت بود و اشخاصی که در مرحله وقفه و ضبط هویت قرار داشتند، بیشتر از 4 ساعت در شبانه روز از فضای مجازی استفاده می کردند. همچنین افراد دارای پراکندگی هویت، از فضای مجازی به مثابه ابزاری جهت پیشرفت، افزایش آگاهی و به روز کردن اطلاعات عمومی استفاده می‌کردند اما افرادی که وقفه هویتی داشتند، فضای مجازی را جهت درونی‌کردن عقاید دیگران به کار می‌بردند. همچنین بیشترین برنامه مورد استفاده دختران نوجوان، اپلیکیشن شاد و کمترین آن، اسنپ چت و پینترست است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Phenomenology of teenage girls' identifiability in relation to being in the virtual space

نویسندگان [English]

  • Reihaneh Bateni Nooshabadi 1
  • Mansooreh Zarean 2
  • Maryam Mohseni 3
1 PhD student in Women's Studies, Women's Rights in Islam, University of Religions and Religions, Qom
2 Assistant Professor, Department of Social Sciences and Development Studies, Women's Research Center, Alzahra University, Tehran, Iran.
3 PhD student in Women's Studies, Women's Rights in Islam, University of Religions and Religions, Qom, Iran.
چکیده [English]

Adolescence is the period of self-recovery in the context of life and recognition of identity. This period provides the teenager with the opportunity to experience different beliefs, roles, duties and obligations. It seems that in the recent era, virtual space has a colorful role in the formation of the identity of teenagers. The aim of the current research is to investigate the lived experiences of teenage girls of personal and family identity affected by being in the virtual space with a psychological approach in Karaj city. In this regard, using the qualitative approach and phenomenological method, interviews were conducted with 19 teenage girls aged 13 to 16 years. From the content analysis of the interviews, 3 main categories of "identity relations", "identity platform" and "identity fluidity" were extracted. The theme extracted from these categories was under the title "Individual and family values affected by the duality of the real and virtual world"; Because the people who had identity dispersion, their use of virtual space was less than 4 hours, and the people who were in the stage of interruption and identity recording, used virtual space for more than 4 hours a day and night. Also, people with identity fragmentation used cyberspace as a tool to progress, increase awareness, and update public information, but people who had an identity gap used cyberspace to internalize the opinions of others. Also, the most used application by teenage girls is Shad application and the least used is Snapchat and Pinterest.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Phenomenology
  • girls
  • teenagers
  • identity
  • virtual space