گونه شناسی سبک مصرفی و مدیریت بدن زنان مورد مطالعه زنان شهر تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه جامعه شناسی، دانشگاه ارومیه

2 گروه علوم اجتماعی- دانشکده حقوق و علوم اجتماعی- دانشگاه تبریز- تبریز- ایران

3 گروه علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز

چکیده

با افزایش اهمیت خود، بدن به عنوان آشکارترین قرارگاه خود، جایگاه خاصی پیدا کرده و زمینه ای برای توجه مجدد به بدن و رواج آن حول محور موضوعاتی نظیر هویت، مصرف، سبک زندکی شده است. هدف این پژوهش مطالعه گونه های سبک مصرفی زنان شهر تبریز و رابطه آن با مدیریت بدن است. روش پژوهش پیمایشی بوده که داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مدیریت بدن و انواع سبک مصرف گردآوری شده است. جامعه آماری پژوهش زنان بالای 15 سال شهر تبریز در سال 1402هستند که 401 نفر از آنان به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده اند. یافته های توصیفی نشان می دهد که در میان ابعاد مدیریت بدن، رویه های لاغری دارای کمترین میانگین و آرایش صورت و بدن حائز بیشترین میانگین بوده است. در گونه های سبک مصرفی، سبک مصرفی کارکردی حائز بیشترین و سبک مصرفی منزلت گرایانه کمترین میانگین را داراست. یافته های استنباطی حاکی از آن است که میانگین مدیریت بدن بر حسب وضعت تاهل، میزان تحصیلات، وضعیت اشتغال، متوسط درآمد خانواده و وضعیت اجتماعی - اقتصادی پاسخگویان تفاوت معنی داری با هم دارند. همچنین، رابطه مدیریت بدن با سن و سبک مصرفی کارکردی منفی و معنی دار بوده ولی با سبک مصرفی زاهدانه، منزلت گرایانه و لذت جویانه مثبت و معنی‌دار بود. مدل رگرسیونی نشانگر آن است از میان گونه های سبک مصرفی، سبک مصرفی منزلت گرایانه، سبک مصرفی زاهدانه و سبک مصرفی لذت‌جویانه در مجموع حدود 56 درصد از واریانس مدیریت بدن را تبیین می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Typology of consumption style and body management of women Case study women of Tabriz city

نویسندگان [English]

  • Saeed Soltani Bahram 1
  • Mohammad Bagher Alizadeh Aghdam 2
  • Farnaz Fallahi Emamieh 3
1 Department of Sociology, Urmia University
2 Department of Social Science, Faculty of Law and Social Science, University of Tabriz, Tabriz, Iran
3 Department of Social Sciences, University of Tabriz
چکیده [English]

With increasing importance of the self, the body as the most obvious base of self, has found a special place and has become a basis for renewed attention to the body and its prevalence around topics such as consumption, and lifestyle. The aim of this research is to study the types of consumption styles of women in Tabriz and its relationship with body management. The method was a survey in which the required data was collected using a researcher-made questionnaire o. The statistical population of the study is women over 15 years of age in Tabriz in 1402, of which 401 were selected using a multi-stage cluster sampling method. The descriptive findings show that among the dimensions of body management, slimming procedures have the lowest average and facial and body makeup have the highest average. In the types of consumption styles, functional consumption style has the highest and status-oriented consumption style has the lowest average. The inferential findings indicate that the average body management is significantly different in terms of the variables of marital status, education level, employment status, average family income and socio-economic status of the respondents. Also, the relationship between body management and age and functional consumption style was negative and significant, but it was positive and significant with ascetic, status and hedonistic consumption styles. The regression model indicates that among the types of consumption styles, status consumption style, ascetic consumption style and hedonistic consumption style, explain 56% of the variance of the body management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Body Management
  • Functional Consumption Style
  • Status Consumption Style
  • Passive Consumption Style
  • Hedonistic Consumption Style