شناخت مولفه های تاثیرگذار بر کارآفرینی زنان بر مبنای تحلیل کتاب سنجی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی گرایش کسب‌وکار الکترونیکی، گروه توسعه‌ی کارآفرینی

2 عضو هیات علمی دانشگاه تهران

3 دانشیار گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده‌ی کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران

4 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، گرایش کارآفرینی فناورانه، گروه کارآفرینی فناورانه

10.22051/jwsps.2024.44650.2778

چکیده

این مطالعه پژوهشی به بررسی مولفه‎های تاثیرگذار بر کارآفرینی زنان می‌پردازد. ابتدا از یک تحلیل آماری به روش کتاب‌سنجی، مجموعه‌داده‌ای متشکل از 1416 پژوهش در مورد زنان، فرهنگ و کارآفرینی منتشر شده بین سال‌های 1995 تا 2022 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. سپس روی واژگان حاصل از تحلیل هم‌رخدادی بررسی جهت دستیابی به یک چارچوب انجام شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که با وجود دیدگاه‌های اجتماعی غالب در مورد کارآفرینی به‌عنوان یک حوزه مردانه، زنان می‌توانند در کارآفرینی اجتماعی پیشرفت کنند. کلیشه‌های جنسیتی و نقش‌های اجتماعی تأثیرگذارترین عوامل بر اقدامات کارآفرینانه و انتظارات اجتماعی زنان دارند که می‌توانند از طریق منتورینگ یا کوچینگ تعدیل شوند. همچنین عوامل فردی از جمله انگیزه، سلامت روان، سلامت جسمانی و خودکارآمدی به‌دلیل تاثیر زیاد در شبکه دانش، می‌تواند بر کارآفرینی زنان تأثیرگذار باشد. این تحقیق نقش احتمالی مربیگری را به‌عنوان یک عامل تعدیل‌کننده در فعالیت‌های کارآفرینی زنان پیشنهاد می‎دهد. این مقاله بر نیاز به مطالعات آینده در مورد نقش خودکارآمدی کارآفرینانه در میان زنان و تفاوت‌های فرهنگی آن تاکید می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the Influential Factors on Women's Entrepreneurship Based on a Bibliometric Analysis

نویسندگان [English]

  • Zahra Davoodi 1
  • Ehsan Chitsaz 2
  • Mohammad Hassan Mobaraki 3
  • Mohammad etemadi 4
1 Master's student in Entrepreneurship Management, e-business major, Entrepreneurship Development Group
2 Faculty of Entrepreneurship, Farshi Moghadam Street
3 Associate Professor, Department of Organizational Entrepreneurship, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran
4 Master's student in entrepreneurship management, technological entrepreneurship, technological entrepreneurship department
چکیده [English]

This research study investigates the intricate interplay of cultural context, gender stereotypes, and individual factors impacting women's entrepreneurship using scientometric analysis. A dataset of 1416 articles and studies on women, culture, and entrepreneurship published between 1995 and 2022 was analyzed using co-occurrence and content analysis methods. The findings elucidate that women can prosper in social entrepreneurship despite prevailing societal views of entrepreneurship as a male domain. Gender stereotypes and societal roles were found to be key influencers of women's entrepreneurial actions and societal expectations, which can be moderated through counseling or coaching like empowering women to challenge stereotypes, overcome barriers, and confidently pursue entrepreneurial opportunities. Also, individual factors, including motivation, mental health, physical health, and self-efficacy, were found to significantly influence women's entrepreneurship. This research sheds light on the role of coaching as a moderating factor in women's entrepreneurial activities. It emphasizes the need for future studies on the role of entrepreneurial self-efficacy among women and its cultural nuances.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Women's Entrepreneurship
  • Culture
  • Gender Stereotypes
  • Coaching
  • Self-efficacy