تغییرات زندگی دختران نوجوان پس از فوت مادر:یک مطالعه پدیدارشناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. s_shariatmadar@yahoo.com

2 کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول). n.taghdc@yahoo.com

چکیده

هدف: سوگ مادر در در دوران نوجوانی، اثرات گسترده‌ای بر نوجوان می‌گذارد. با توجه به اهمیت موضوع؛ پژوهش حاضر با هدف مطالعه تجارب زیسته دختران جوان در زمینه فشار روانی بعد از فوت مادر در دوران نوجوانی انجام شده ‌است. روش: این پژوهش با رویکردکیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شده است. جامعه مورد پژوهش دختران نوجوان و جوان سن 20 تا 30 سال هستند که مادر خود را در دوران نوجوانی از دست دادهاند. مشارکت‌کنندگان به صورت در دسترس از طریق فضای مجازی انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه‌ساختار یافته بود. یافته‌ها: از کدگذاری اطلاعات به دست آمده بعد از تحلیل داده‌ها و انجام کدگذاری‌ها، 8 مضمون فشار پیامدهای مستقیم فقدان مادر، اضافه بار نقش، فقدان حمایت مادر در نقاط عطف زندگی، آسیب دیدن در روابط بین فردی، فشار مربوط به تشریفات پس از فوت، احساس تنهایی، شکست تحصیلی و فشار احساسات منفی استخراج شد. یافته‌ها نشان داد تغییرات گسترده‌ای که در زندگی دختر نوجوان پس از فقدان مادر روی می‌دهد، به منابع نیرومندی برای مقابله با فشار ناشی از تغییرات نیاز دارد و اثرات فقدان تقریبا مادام‌ العمر است. می‌توان براساس یافته‌ها، برنامه‌ای آموزشی جهت کاهش فشار روانی دختران نوجوان، پس از فقدان مادر تدوین کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Changes in the Lives of Adolescent Girls after Maternal Death: A Phenomenological

نویسندگان [English]

  • Asieh Shariatmadar 1
  • Noosheen Taghdisi 2
1 Assistant Professor, Department Of Counseling, Faculty Of Education And Psychology, University Of allameh tabatabaea, tehran, Iran. s_shariatmadar@yahoo.com.
2 Corresponding Author. Master of Consoulting, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Allameh Tabatabaea, Trhran, Iran. N.taghdc@yahoo.com. (Corresponding Author)
چکیده [English]

Objective: Mother's mourning during adolescence has a profound effect on adolescents. according to imprtance of subject; The aim of this study was to study the lived experiences of young girls in the field of stress after maternal death in adolescence. Method: This research has been done with a qualitative approach and phenomenological method. The study population consisted of adolescent and young girls aged 20 to 30 years who lost their mother during adolescence. Participants were selected to be available online. The interview data collection method was semi-structured. . Results: From the coding of information obtained after data analysis and coding, 8 themes of pressure, direct consequences of maternal absence, role overload, lack of maternal support in life milestones, damage in interpersonal relationships, post-mortem pressure Feeling of loneliness, academic failure and negative emotional pressure were extracted. The findings showed that the vast changes that occur in the adolescent girl's life after the loss of the mother require strong resources to cope with the pressure of change, and the effects of the loss are almost lifelong. Based on the findings, it is possible to develop educational programs to reduce the psychological stress of adolescent girls after the loss of the mother.   
 

Grief, Adolescent, Mother, Stress.  

‌Introduction
One of the most important and stressful stages in the family; Adolescence is the family of children. Identity formation is also one of the important topics of this period and adolescents who in this critical period may suffer from anxiety and mental disorders in the future. Adolescence is important for girls because of the special emotional, physical and cultural conditions and the role of the mother as the closest emotional person to her daughter. During this period; The mother informs her teenage daughter about the issues and problems of puberty as well as friendships. Given the importance of the mother's presence during this period, one of the biggest blows possible during this period; It's the loss of a mother to a teenage girl that can have far-reaching effects on her.
 
Methodology
The present study was performed by phenomenological method. This study was conducted to investigate the lived experiences of young girls in the field of psychological stress after maternal death. The study population consisted of adolescent and young girls aged 20 to 30 years who lost their mothers during adolescence. Sample members were selected to be available through cyberspace. Participants were interviewed semi-structurally. Interviews were conducted with questions about post-mortem stress from participants. Questions such as: You may go back to previous memories and say what psychological pressures did you experience in life after your mother died? What were the differences in your life? The interview continued until the data was saturated. The sample size was 12 people. After the interview, the statements of the participants were coded and analyzed. From the analysis of the research question; 40 sub-codes and 8 main codes were obtained. The 7-step Klaizi method was used to analyze the data.
 
Findings
After repeated study and coding of interviews in the first axis, the lived experiences of young girls in the field of psychological stress after maternal death were reviewed and 20 sub-themes were extracted which were included in the following 6 main components. "Pressure of direct consequences of motherlessness, role overload, lack of mother support in life milestones, damage to interpersonal relationships, feelings of loneliness, academic failure, stress of negative emotions." At the core was summed up the "sweeping changes that take place in the life of a teenage girl after the loss of her mother, the need for strong resources to cope with the pressure of change, and the effects of the loss are almost lifelong".
 
Result
The present study studies the lived experiences of young girls in the field of stress after maternal death in adolescence through phenomenological method. Numerous studies have been conducted on mourning and its consequences. The results of this study are based on the results of Chapman (1977), Bartlett and Harrocks (quoted by Adams et al., 1977; translated by Attaran and Bagheri, 1373), Elizar and Kaufman (1982), Akok and Demo, 1988, quoting McLanhan and Roshoton, 2002. ) Brent, Inspired, Donho & Walker (2009) and Gretler, Martinez, Levin, Bertozy (2004), Scholes et al. (2001) and Boerner et al. (2004), Warden (translated by Firooz Bakht, Beigi, 2003) Is consistent. One of the apparent causes of stress in adolescent girls who have lost their mother is; Lack of emotional relationships, lack of motherly regret and anger are reminders of the mother's absence. Lack of social support is the most essential factor in predicting adverse outcomes in burnout. They have a severe academic decline, show less interest in attending school, and are often physically weaker than normal children. Overload is a role in the absence of the mother causes the children to fill the vacancy by accepting the role and responsibilities of the mother, which sometimes burdens the children and causes psychological stress and feelings of anger towards others. "Overall, the profound changes that occur in a teenage girl's life after the loss of her mother require strong resources to cope with the pressures of change, and the effects of the loss, if left unresolved, are almost lifelong".
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Grief
  • Adolescent
  • Mother
  • Stress
آدامز، پل. (1377). روان‌شناسی کودکان محروم از پدر. ترجمه خسرو باقری و محمدرضا عطاران. تهران: موسسه فرهنگی منادی تربیت، چاپ اول.
آزادی، محمدرضا. (1385). طلاق و ارتباط آن با بهداشت روانی فرزندان. کانون وکلا، دوره 109، شماره 35، صص 0-0.
‌اسماعیل‌پور، خلیل و بخشعلی‌زاده مرادی، شهناز. (1393). شدت واکنش‌های سوگ ناشی از فوت خویشاوندان درجه یک. روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، دوره 8، شماره 4، صص 36-33.
امامی سیگارودی، عبدالحسین.، دهقان نیری، ناهید.، رهنورد، زهرا و نوری، سعیدعلی. (1391). روش‌شناسی تحقیق کیفی: پدیدارشناسی. پرستاری و مامایی جامع‌نگر، دوره 22، شماره 2، صص 63-56.
بهروز، بهروز. (1394). اثربخشی درمان گروهی پذیرش و تعهد (act) بر اختلال استرس پس آسیبی (ptsd)، سبک مقابله­ای و خودکارآمدی در دختران مبتلا به سوگ نابهنجار. روان‌شناسی بالینی، دوره 4، شماره 7، صص 92-81.
پرشای، مری کلی. (1393). سوگ در نوجوانان: کمک به نوجوانان برای سازگاری با سوگ. ترجمه جواد محمودی قرایی، علیرضا عزیزی و آزاده میرزایی. تهران: نشر قطره، چاپ اول.
پیراوی ونک، مرضیه. (1398). پدیدارشناسی، «راه» تفکر و تحقیق. پژوهش­های فلسفی، دوره 13، شماره 29، صص 144-127.
جاوید‌‌خیری، سهیلا. (1395). بررسی تأثیر آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر مهارت‌های سازگاری و کنترل خشم در دختران نوجوان مجتمع خوابگاهی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
جمالی پاقلعه، زیور.، جمالی پاقلعه، سمیه.، جدیدی فیقان، مهناز و نظری بدیع، مرضیه. (1393). تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر نوجوان.‎ دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، دوره 15، شماره 58، صص 129-121.
خدایاری فرد، محمد و عابدینی، یاسمن. (1374). گزارشی از یک مورد درمان روان‌پویشی اختلال وحشت­زدگی با گرایش روابط موضوعی و روان‌شناسی خود. روان‌شناسی و علوم تربیتی، دوره 2، شماره 35، صص 61-39.
خیرخواه، معصومه.، مکاری، هدی.، نیسانی سامانی، لیلا و حسینی، آغافاطمه. (1392). ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان. پرستاری ایران، دوره 26، شماره 83، صص 29-19.
زارب، ژانت. (1383). ارزیابی و شناخت، رفتار درمانی نوجوانان. ترجمه محمد خدایاری و یاسمن عابدینی. تهران: رشد، چاپ اول.
سادوک، بنجامین و سادوک، ویرجینیا. (1393). خلاصه روان‌پزشکی. ترجمه فرزین رضاعی. تهران: ارجمند، چاپ هفتم.
سجادیان، پریناز. (1391). ارائه الگوی ساختاری عوامل خطر سوگ بحران­زا و رابطه آن با اختلال استرس پس از سانحه در کودکان و نوجوانان داغدیده مهاجر افغانی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه علوم و تحقیقات اصفهان.
سلیمانی، غلامرضا. (1383). بررسی فقدان مادر بر ویژگی­های شخصیتی دانش­آموزان یتیم و عادی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان.
فاضل، مرتضی. (1381). رابطه کارایی خانواده و راهبردهای مقابله با استرس نوجوانان فاقد و واجد پدر در شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
کهندانی، آمنه.، شیرازی، فایزه و عسگری، فاطمه. (1394). نوجوانی و رابطه آن با بحران هویت. اولین همایش بین‌المللی روان‌شناسی و فرهنگ زندگی، تهران.
گلادینگ، ساموئل. (1398). خانواده درمانی، تاریخچه نظریه و کاربرد. ترجمه فرشاد بهاری. تهران: تزکیه، چاپ اول.
گل کاری، طاهره.، کلانتری، مهرداد و عابدی، احمد. (1393). تأثیر مداخله‌های شناختی رفتاری بر مشکلات عاطفی رفتاری دختران نوجوان محروم از پدر. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، دوره 15، شماره 57، صص 24-16.
لطف‌آبادی، حسین. (1389). روان‌شناسی کاربردی نوجوانی و جوانی. تهران: اسپید.
متحدین، مهرنوش. (1393). دوست دانای دختران باشید. بهداشت مادران، شماره 27.؟
محمدیون، صدیقه. (1375). رابطه فقدان پدر با خویشتن‌پنداری در دانش‌آموزان شاهد و مقایسه آن با دانش‌آموزان غیر شاهد در مقطع راهنمایی مدارس شاهد تهران و گنبد کاووس. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
مهدوی، محمدصادق و میرسادو، طاهره. (1381). تأثیر فقدان پدر بر خانواده، مطالعه جامعه‌شناختی تأثیر فوت پدر بر آسیب­های اجتماعی نوجوانان. پژوهش‌نامه علوم انسانی، ویژه‌نامه جامعه‌شناسی، شماره 35، صص 238-211.
میثاقی، ابراهیم. (1376). بررسی رابطه فقدان پدر با میزان اضطراب و افسردگی دانش آموزان مقطع دبیرستان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
نجفی علمی، محمود. (1389). فناوری اطلاعات، نوجوان و بحران هویت. ره‌آورد نور، دوره 9، شماره 32، صص 32-12.
نوابی‌نژاد، شکوه. (1362). رفتارهای بهنجار و نابهنجار کودکان و نوجوانان و راه­های پیشگیری و درمان نابهنجاری­ها. تهران: انجمن اولیا و مربیان.
نیسی، عبدالکاظم.، نجاریان، بهمن و پورفرجی، سید فرج. (1380). مقایسه عملکرد تحصیلی، سلامت روانی و جسمانی دانش‌آموزان پسر فاقد پدر با توجه به نقش تعدیل‌کننده حمایت‌ اجتماعی در پایه اول شهرستان اهواز. علوم تربیتی و روان‌شناسی، دوره 8، شماره‌های 4 و3، صص 86-68.
یوسف‌پور، نرگس.، اکبری، احمد.، آهنگری، الهه و ثمری، علی اکبر. (1396). بررسی اثربخشی روان‌درمانی مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر کاهش افسردگی مبتلایان به سوگ پیچیده. کنفرانس پژوهش‌های بالینی و مشاوره، تهران.
Adams, S. (1997). Psychology of children deprived of a father. Translated by Khosro Bagheri & Mohammadreza Attaran. Tehran publishing: Manadi Tarbiat Cultural Institute. (In Persian)
Azadi, M. (2006). Divorce and its relation to children's mental health. Journal  of Bar Association, 53(109), 0-0. (In Persian) 
Bailley, E., Katherine, D., Michael, J. & Kral, S. (2000). Factor structure of the grief experience questionnaire (GEQ). Journal of Death Studies, 24(8), 721-738.‏
Bartlett, C. J. & Horrocks, J. E. (1958). A study of the needs status of adolescents from broken homes. The Journal of Genetic Psychology, 93(1), 153-159.‏
Behrouz, B. (2016). The effectiveness of group therapy and acceptance and commitment (act) on post-traumatic stress disorder (ptsd) coping style and self-efficacy in girls with abnormal grief. Journal of  Clinical Psychology, 4(7), 81-92. (In Persian)
Bireda, A. D. & Pillay, J. (2018). Perceived parent–child communication and well-being among Ethiopian adolescents. International Journal of Adolescence and Youth, 23(1), 109-117.‏
Cerel, J., Fristad, M., Verducci, J. & Weller, E. (2006). Childhood bereavement psychopathology in the two years post parental death. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 45, 681-690.
Chapman, M. (1977). Father absence, stepfathers, and the cognitive performance of college students. Journal of Child Development, 48(3), 1155-1158.‏
Cohen, J. A., Mannarino, A. P. & Staron, V. R. (2006). A pilot study of modified cognitive-behavioral therapy for childhood traumatic grief (CBT-CTG). Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 45(12), 1465-1473.
Darling, N. & Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Journal of  Psychological Bulletin, 113(3), 487-496.‏
Emami Sigaroudi, E., Dehghan Naieri, N., Rahnavard, Z. & Nouri, S. (2013). Qualitative research methodology: Phenomenology. Journal of Comprehensive Nursing and Midwifery, 22(2), 56-63. (In Persian)
Esmaielpour, K. & Bakhshalizadeh Moradi, M. (2014). Intensity of grief reactions due to the death of first-degree relatives. Journal of  Iranian Psychiatry and Clinical Psychology, 8(4), 33-36. (In Persian)
Fazel, A. (2003). Relationship between family efficiency and coping strategies with adolescent orphans in Tehran. Master Thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaea, Iran. (In Persian)
Glading, S. (1998). Family therapy, history of theory and application. Translated by farshad bahari. Tehran publishing: Tazkieh. (In Persian)
Golkari, T., Kalantari, M. & Abedi, A. (2015). The effect of behavioral psychological interventions on emotional and behavioral problems of adolescent girls deprived of a father. Journal of Knowledge and Research in Applied Psychology, 15(57), 16-24. (In Persian)
Guilamo‐Ramos, V., Jaccard, J., Dittus, P. & Bouris, A. M. (2006). Parental expertise, trustworthiness, and accessibility: Parent‐adolescent communication and adolescent risk behavior. Journal of Marriage and Family, 68(5), 1229-1246.
Hogan, N. S., Worden, J. W. & Schmidt, L. A. (2004). An empirical study of the proposed complicated grief disorder criteria. OMEGA: The Journal of Death and Dying, 48(3), 263-277.
Jackson, S. & Goossens, L. (2020). Handbook of adolescent develop. London: Psychology Press.
Javidkheiri, S. (2017). The effect of mindfulness-based cognitive therapy group training on adjustment and anger control skills in adolescent girls in dormitory complex. Master Thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaea, Iran. (In Persian)
Kahndani, A., Shirazi, F. & Asgari, F. (2016). Adolescence and its relation to identity crisis. International congress of Psychology and culture of life. Tehran. (In Persian)
Kheirkhah, M., Makari, H., Neisani Samani, L. & Hoseini, A. (2014). The relationship between anxiety and self-esteem in adolescent girls.  Journal of Iranian Nursin, 26(88), 19-29. (In Persian)
Khodayarifard, M. & Abedini, I. (1995). A report on a case of psychodynamic treatment of panic disorder with a focus on their subject and psychological relationships. Journal of Psychology and Educational Science, 2(35), 39-61. (In Persian)
Khosravi, Z., Akbarzadeh, N. & Hadjian, F. (1997). The role of pathological and normal grief in the prevalence of mental disorders among adolescents.  Journal of  Psychiatry Clin Psychol, 3(1), 32-40.‏
Kr‌askian, A. A. (2016). Psychological tests; family relations index. School of  Educational Development. London: Psychology Press.
Lotfabadi, H. (2010). Applied Psychology of Adolescence and Youth. Tehran: National Organization of Adolescents. (In Persian)
Mahdavi, M. & Mirsadow, T. (2003). The impact of father loss on the family, a sociological study of the impact of father's death on adolescent social injuries. Journal of Humanities, 35, 390-395. (In Persian)
Malkinson, R. (2010). Cognitive-behavioral grief therapy: The ABC model of rational-emotion behavior therapy. Journal of Psychologijske Teme, 19(2), 289-305.
Martin, T. & Worden, J. W. (2018). Grief counseling and grief therapy. A Handbook for the Mental Health Practitioner. New York: Springer Publishing Company.
Mason, C. A., Cauce, A. M., Gonzales, N. & Hiraga, Y. (1994). Adolescent problem behavior: The effect of peers and the moderating role of father absence and the mother-child relationship. American Journal of Community Psychology, 22(6), 723-743.‏
Mirzaei, F., Shakerinia, I. & Asghari, F. (2016). The associations between parent-child relationship and aggressive behavior among students. Journal of Child Mental Health, 2(4), 21-34.
Misaghi, A. (1998). Investigating the relationship between fatherlessness and anxiety and depression in high school students under the auspices of the Imam Khomeini Relief Committee in Tehran province. Master Thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences. Allameh Tabatabaea, Iran. (In Persian)
Mishra, A. & Sharma, A. K. (2001). A clinico-social study of psychiatric morbidity in 12 to 18 years school going girls in urban Delhi. Indian Journal of Community Medicine26(2), 71
Mohammadion, S. (1997). The relationship between fatherlessness and self-concept in control students and its comparison with non-control students in the middle school of Shahed schools in Tehran and Gonbad Kavous. Master Thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaea, Iran. (In Persian)
Motahedin, M. (2015). Be a wise friend of girls. Journal of Success, 27. (In Persian)‌
Najafi Elmi, M. (2011). Information Technology, Adolescents and Identity Crisis. Journal of rahavardenoor, 9(32), 12-32. (In Persian)
Navabinejad, S. (2018). Normal and abnormal behavior of children and adolescents and ways to prevent and treat abnormalities. Tehran:  Parents and Teachers Community. (In Persian)
Neisi, E., Najjarian, B. & Pourfaraji, F. (2002). Comparison of academic performance, mental and physical health of fatherless male students according to the moderating role of social support in the first grade of Ahvaz city. Journal of Educational Sciences and Psychology, 8(3,4), 68-86. (In Persian)
O’Byrne, K., Haddock, C. K., Poston, W. S. & Institute, M. A. H. (2002). Parenting style and adolescent smoking. Journal of Adolescent Health, 30(6), 418-425.‏
Offrey, L. D. & Rinaldi, C. M. (2017). Parent–child communication and adolescents' problem-solving strategies in hypothetical bullying situations. International Journal of Adolescence and Youth, 22(3), 251–267.
Pearce, L. D. & Axinn, W. G. (1998). The impact of family religious life on the quality of mother-child relations. American Sociological Review, 63(6), 810-828.‏
Pershay, M. (2012). Grief in teens: Helping teens adjust to grief. Translated by Javad Mahmoudi Gharaea, Alireza Azizi & Azadeh Mirzaea. Tehran Publishing: Ghatreh.
Piravivenk, M. (2020). Phenomenology of the way of thinking and research. Journal of  Philosophical Research,13(29), 127-144. (In Persian)
Sadouk, B. & Sadouk, V. (2007). Psychiatric Summary. Translated by Farzin Rezaea. Tehran Publishing: Arjmand. (In Persian)
Sajadian, P. (2013). Providing a structural model of risk factors for critical grief and its relationship with post-traumatic stress disorder in bereaved children and adolescents of Afghan migrants. Master Thesis, Faculty of Psychology and Educational Science, Isfahan University of Science and Research. (In Persian)
Soleimani, G. (2004). Investigating the absence of mother on the personality traits of orphaned and normal students. Master Thesis, Faculty  of Psychology and Educational Sciences, Esfahan, Iran. (In Persian)
Taheri, M. (2011). The relationship between parental marital adjustment and parent-child relationship with self-esteem and social skills in adolescent. Masters Degree in Clinical Psychology-Family Therapy, University of Science and Culture, Iran.
Youngs, D. (2020). The life–cycle in Western Europe, c. 1300-c. 1500. Publication: Manchester University.
Yousefpour, N., Akbari, A. & Samari, E. (2017). Evaluation of the effectiveness of psychotherapy based on improving the quality of life on reducing depression in patients with complex grief. Congress of  Clinical research and counseling. Tehran. (In Persian)
Yu, S., Clemens, R., Yang, H., Li, X., Stanton, B., Deveaux, L., ... & Harris, C. (2006). Youth and parental perceptions of parental monitoring and parent-adolescent communication, youth depression, and youth risk behaviors. Social Behavior and Personality:‌ An‌ International Journal, 34(10), 1297-1310.
Zarb, M. (2004). Evaluation and cognition, adolescent behavior therapy. Translated by Mohammad Khodayari & Yasaman Abedini. Tehran Publishing: Roshd. (In Persian)