پیشایندها، فرایندها و پیامدهای توانمندسازی حرفه ای پایدار زنان مبتنی بر آموزش در عصر دیجیتال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز

2 گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز شیراز ایران

چکیده

توانمندسازی زنان در همه ابعاد، جهت دستیابی جوامع به توسعه پایدار همه جانبه ضروری است. این پژوهش با هدف ارائه مدل در حوزه توانمندسازی حرفه ای زنان با استفاده از توسعه مهارت های اطلاعات و ارتباطات انجام شد. در این زمینه، با اتخاد رویکرد کیفی در پژوهش و با استفاده از روش فراترکیب، مطالعات مرتبط با موضوع شناسایی و پس از ارزیابی، تعداد 74 مقاله پژوهشی برای استفاده در پژوهش انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. شیوه تحلیل داده‌ها نیز کدگذاری بود. یافته های پژوهش در سه محور پیشایندها ناظر بر نقش سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی –آموزشی نهادهای بین المللی، دولت ها و خانواده، فرآیند ها با تاکید بر توسعه قابلیت های فردی زنان، افزایش مشارکت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آنان و همچنین تمرکز بر رهبری و مدیریت زنان در عصر دیجیتال و همچنین پیامدهای توانمندسازی حرفه ای زنان شامل توسعه پایدار، توسعه فردی و اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی با بهره گیری از ICT ارائه شده است. نتایج پژوهش بیان می‌کند که توانمندسازی زنان از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دستیابی به توسعه پایدار ضروری است. این تحقیق، نقشه‌ای راه برای سیاستگذاران، کارشناسان و محققان به منظور توسعه و اجرای مداخلات مؤثر در این حوزه ارائه می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Antecedents, Processes, and Outcomes of Sustainable Professional Empowerment of Women Based on ICT

نویسندگان [English]

  • Farzane Deimehkar Haghighi 1
  • Mehdi Mohammadi 2
1 education, education and psychology faculty, shiraz university, Shiraz, Iran
2 department of managment and planning faculty of education and psychology shiraz university shiraz Iran
چکیده [English]

Women's empowerment in all dimensions is essential for achieving comprehensive sustainable development. This research aimed to provide a model in the field of professional empowerment of women using (ICT). In this context, by using a qualitative research approach and the meta-synthesis method, studies related to the topic were identified and evaluated. A total of 74 studies were selected and analyzed for use in the research. The data analysis method was also coding. The research findings were presented in three axes of Antecedents in political, social, economic, and cultural-educational roles of international organizations, governments, and families in empowering women, Processes by Emphasis on developing women's individual capabilities, increasing their political, social, and economic participation, and focusing on women's leadership and management in the digital age and Outcomes in Sustainable development, individual and social development, economic and political development using ICT.Results showed that women's empowerment through ICT is essential for achieving sustainable development. This research provides a roadmap for policymakers, practitioners, and researchers to develop and implement effective interventions in this area.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Empowerment
  • Education
  • Sustainable development
  • Women
  • ICT