بررسی نقش تمایلات فردی به مثابه عاملیت بر توانمندی اقتصادی زنان شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری جامعه شناشی اقتصاد و توسعه ، دانشکده علوم انسانی واحد تهران غرب ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم انسانی واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.22051/jwsps.2024.47862.2900

چکیده

موضوع توانمند سازی زنان به مثابه یک مفهوم اساسی در تمام رویکردها، در حوزه زنان به ویژه در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از فعالان حوزه زنان، سازمانهای دولتی و غیر دولتی قرار گرفته است. لذا این مطالعه به تبیین جامعه شناسی تاثیر تمایلات فردی به مثابه عاملیت بر توانمندی اقتصادی زنان شهر تهران پرداخته است.
پژوهش از نوع کمی و با روش پیمایشی انجام شده است. بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحلـه ای، تعداد 402 نفر طبق فرمول کوکران به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند.
براساس مدل رگرسیون چند متغیره، شاخص های تمایلات فردی، در مجموع حدود 25درصد از تغییرات توانمندی اقتصادی زنان را تبیین نموده اند. نتایج نشان داد تأثیرگذارترین شاخص بر گرایش زنان تهران به توانمندی اقتصادی، مربوط به میل به کارآفرینی می باشد. بعد از آن شاخص های عزت نفس، استقلال طلبی، میل به نوآوری و عدم اعتقاد به تقدیرگرایی، رقابت جویی، خودکارآمدی و میل به پیشرفت در رتبه های بعدی تأثیر قرار دارند. سپس تاثیر مولفه های "وضعیت تاهل"، "تحصیلات" و "اشتغال" بر توانمندی اقتصادی زنان شهر تهران مورد سنجش قرار گرفت، نتایج نشان داد زنان مجرد، دارای تحصیلات بالا و شاغل از توانمندی اقتصادی بالاتری در مقایسه با زنان گروه مقابل برخوردار هستند.
با عنایت به نتایج تحقیق، به نظر می رسد توانمندسازی اقتصادی زنان، سبب افزایش مشارکت آنها در اقتصاد، توسعه اقتصادی و تقویت اقتصاد خانواده‌ها می‌شود و لازم است متولیان مسایل بانوان، با ایجاد بسترهای مناسب، تمهیدات لازم در راستای تقویت تمایلات فردی در زنان فراهم سازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the role of individual tendencies as an agency Women's Economic Empowerment in Tehran

نویسندگان [English]

  • nasraneh zolfaghari 1
  • soroush fathi 2
  • mehdi mokhtarpour 2
1 Ph.D. Student of Sociology, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor of Sociology, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The empowerment of women has been acknowledged as a critical concept across various strategies, especially in recent times, drawing the interest of numerous advocates for women's rights, as well as governmental and non-governmental entities. Consequently, the objective of this investigation is to shed light on the sociological effects of personal predispositions as a form of agency on the economic empowerment of women in Tehran.
Employing a quantitative approach, this research utilized a survey method with a multi-stage cluster random sampling technique, identifying a statistical population of 402 individuals as per the Cochran formula.
The analysis, based on a multiple regression model, demonstrates that the independent variables of the study collectively account for approximately 25% of the variance in the economic empowerment of women. The findings suggest that the most significant factor influencing women's propensity for economic empowerment in Tehran is their entrepreneurial spirit. Subsequent influential factors include self-esteem, independence, a penchant for innovation, a rejection of fatalism, competitiveness, self-efficacy, and the ambition for advancement.
Further analysis explored the influence of “marital status,” “education,” and “employment” on the economic empowerment of women in Tehran. The results indicated that unmarried women with higher levels of education and those who are employed exhibit greater economic empowerment than their counterparts in different circumstances.
The research conclusions suggest that the economic empowerment of women can foster their greater involvement in the economy, contribute to economic growth, and bolster the economic stability of households. Policymakers must create supportive environments and provide resources to boost women's inclinations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • economic
  • empowerment
  • agancy
  • entrepreneurship
  • innovation
  • self-esteem