نقش تعدیل گری جنسیت در رابطه سرمایه کارآفرینانه و تشخیص فرصت در کسب و کارهای گردشگری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران

2 دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

چکیده

تشریح چگونگی کشف و توسعه فرصت‌ها و شناخت عوامل مؤثر بر آن در موفقیت کارآفرین تأثیر بسیار دارد و شناسایی فرصت‌های کارآفرینانه یکی از موضوعات اصلی در تحقیقات کارآفرینی است. یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در فرآیند تشخیص فرصت، سرمایه‌های کارآفرینانه هستند که شامل سرمایه اقتصادی ،سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی است. هدف این تحقیق بررسی نقش تعدیل‌گری جنسیت در رابطه سرمایه کارآفرینانه و تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه با استفاده از روش تحقیق توصیفی پیمایشی است. صنعت گردشگری به دلیل پتانسیل و فرصت‌های کارآفرینانه‌ای که در  این صنعت وجود دارد به عنوان زمینه تحقیق انتخاب شده‌است. برای انتخاب نمونه آماری از میان 210 عضو انجمن صنفی گردشگری افرادی انتخاب شدند که تجربه مدیریت یا ایجاد کسب و کار داشتند (110 نفر). با توجه به تعداد کم نمونه‌ها از نمونه در دسترس استفاده شد و پرسش‌نامه تحقیق برای110 نفر ارسال شد. تحلیل داده‌های حاصل از 82 پرسش‌نامه جمع‌آوری شده با نرم افزار پی ال اس نشان داد که متغیر جنسیت نقش تعدیل‌گری در رابطه سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی با تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه دارد. در حالی‌که نقش تعدیل‌گری در رابطه سرمایه اقتصادی و تشخیص فرصت های کارآفرینانه ندارد. این نتایج می‌تواند به سیاستگذاران در توسعه کارآفرینی زنان در صنعت گردشگری کمک کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Moderating Role of Gender in the Relationship between Entrepreneurial Capital and Opportunity Recognition

نویسندگان [English]

  • Masomeh Ahmadi 1
  • Zahra Arasti 2
1 Masters in Entrepreneurship, University of Tehran
2 Associate Professor of Entrepreneurship, University of Tehran
چکیده [English]

Knowledge about opportunity recognition and development is very important in an entrepreneur's success. Opportunity recognition is one of the main issues in entrepreneurship research. One of the most important factors influencing the process of opportunity recognition is the entrepreneurial capital, including economic capital, social capital and human capital. The aim of this paper is to analyze the moderating role of gender in the relation between entrepreneurial capital and opportunity recognition by using a descriptive survey research method. The tourism industry is chosen as the research context due to the potential entrepreneurial opportunities in this sector. The research sample was selected from 210 members of tourism association with experience in business management or business creation (110 people).  Due to the small number of samples, data was gathered form all 110 people by questionnaire. Data analysis on 82 questionnaires by PLS software showed that gender has the moderating role in the relation between social capital and opportunity recognition. Furthermore, gender has moderating role in the relation between human capital and opportunity recognition, however, it has no effect on the relation between

 
economic capital and opportunity recognition. The findings of this study could assist policymakers in promoting women's entrepreneurship development in tourism business sector.

کلیدواژه‌ها [English]

  • entrepreneurship
  • gender
  • opportunity recognition
  • entrepreneurial capital
آراستی، زهرا؛ ژوان، ناهید؛ قلی‌پور، آرین (1390). سطح سرمایه اجتماعی کارآفرینان در حوزه‌های کاری زنانه و مردانه. نشریه توسعه کارآفرینی،  7( 1):17-35.
محمدی الیاسی، قنبر؛ رکنی، ندا؛ طیبی، سید کمیل (1390). نقش شبکه‌های اجتماعی در تشخیص فرصت‌های کارآفرینی. نشریه توسعه کارآفرینی، 4 (1): 7-26.
یدالهی فارسی، جهانگیر؛ رضوی، سید مصطفی (1391). نقش سرمایه‌ی اجتماعی و سرمایه‌ی انسانی درکارآفرینی جوانان در روستاهای بخش کربال. نشریه پژوهش‌های جغرافیای انسانی، 44: 103- 116.
Alina, B. (2011). Start-up financing sources: does gender matter? Some evidence for eu and romania. Annals of the University of Oradea, Economic Science Series, 207-213.
Arasti Z., Nahid J., Gholipour A. (2010). Social Capital of Entrepreneurs in Male and Female Dominated Job Sectors, Journal of entrepreneurship development, 7(1): 17-35. (Text in Persian)
Ashe, F., Treanor, L., de los Dolores González, M., & Husted, B. W. (2011). Gender, human capital, and opportunity identification in Mexico. International Journal of Gender and Entrepreneurship, 3(3): 236-253. doi: doi:10.1108/17566261111169322
Baron, R. A. (2006). Opportunity recognition as pattern recognition: How entrepreneurs “connect the dots” to identify new business opportunities. The Academy of Management Perspectives, 20(1): 104-119.
Bhagavatula, S., Elfring, T., Van Tilburg, A., & Van De Bunt, G. G. (2010). How social and human capital influence opportunity recognition and resource mobilization in India's handloom industry. Journal of Business Venturing, 25(3): 245-260.
Bourdieu, P. (2011). The forms of capital.(1986). Cultural theory: An anthology, 1, 81-93.
Dahalan, N., Jaafar, M., & Rosdi, S. A. M. (2013). Local community readiness in entrepreneurship: do gender differ in searching business opportunity. Procedia-social and behavioral sciences, 91, 403-410.
Davidsson, P., & Honig, B. (2003). The role of social and human capital among nascent entrepreneurs. Journal of Business Venturing, 18(3): 301-331.
DeTienne, D. R., & Chandler, G. N. (2007). The role of gender in opportunity identification. Entrepreneurship theory and practice, 31(3): 365-386.
Firkin, P. (2001). Entrepreneurial capital: A resource-based conceptualisation of the entrepreneurial process: Labour Market Dynamics Research Programme. Massey University.
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1): 39-50.
Gaglio, C. M., & Katz, J. A. (2001). The psychological basis of opportunity identification: Entrepreneurial alertness. Journal of small business economics, 16(2): 95-111.
GEM Global entrepreneurship monitr .)2018(. global report 2017-2018.globaL entreprenership reserch association.
Gonzalez-Alvarez, N., & Solis-Rodriguez, V. (2011). Discovery of entrepreneurial opportunities: a gender perspective. Industrial Management & Data Systems, 111(5): 755-775.
Gupta, V. K., Turban, D. B., & Pareek, A. (2013). Differences between men and women in opportunity evaluation as a function of gender stereotypes and stereotype activation. Entrepreneurship Theory and Practice, 37(4), 771-788.
Gupta, V. K., Goktan, A. B., & Gunay, G. (2014). Gender differences in evaluation of new business opportunity: A stereotype threat perspective. Journal of Business Venturing, 29 (2): 273-288.
Haenlein, M., & Kaplan, A. M. (2004). A beginner’s guide to partial least squares (PLS) analysis. Understanding Statistics, 3(4): 283-297. doi:10.1207/s15328031us0304_4  .
Long, W. A., & McMullan, W. E. (1984). Mapping the new venture opportunity identification process. University of Calgary, Faculty of Management.
Lumpkin, G. T., & Lichtenstein, B. B. (2005). The role of organizational learning in the opportunity‐recognition process. Entrepreneurship Theory and Practice, 29(4): 451-472.
Mohammadi Elyasi Gh., Rokni, N. and Tayebi, S.K. (2010). The role of social networks in identifying entrepreneurship opportunities.Journal of entrepreneurship development,4(1): 7-26. (Text in Persian)
Moscardo, G., Konovalov, E., Murphy, L., McGehee, N. G., & Schurmann, A. (2017). Linking tourism to social capital in destination communities. Journal of Destination Marketing & Management, 6(4): 286-295.
OECD. (2015). Entrepreneurship at a Glance 2015: OECD Publishing.
Olm, K. W., Eddy, G. G., & Adaniya, A. R. (1988). Selecting franchisee prospectsSociety of Franchising Proceedings II. San Francisco: Society of Franchising.
Ozgen, E., & Baron, R. A. (2007). Social sources of information in opportunity recognition: Effects of mentors, industry networks, and professional forums. Journal of business venturing, 22(2): 174-192.
Puhakka, V. (2009). Versatile and flexible use of intellectual capital in entrepreneurial opportunity discovery. Journal of Management Research, 2(1): 3.
Renzulli, L. A., Aldrich, H., & Moody, J. (2000). Family matters: Gender, networks, and entrepreneurial outcomes. Social forces, 79(2): 523-546.
Riding, A. L., & Swift, C. S. (1990). Women business owners and terms of credit: Some empirical findings of the Canadian experience. Journal of business venturing, 5(5): 327-340.
Roomi M.A. (2013) Entrepreneurial Capital, Social Values and Islamic Traditions: Exploring the Growth of Women-owned Enterprises in Pakistan, International Small Business Journal, 31(2): 175-191
Sappleton, N. (2009). Women non-traditional entrepreneurs and social capital. International Journal of Gender and Entrepreneurship, 1(3): 192-218.
Schenkel, M. T., Hechavarria, D. M., & Matthews, C. H. (2009). The role of human and social capital and technology in nascent ventures. In New firm creation in the United States (pp. 157-183). Springer, New York, NY.
Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of management review, 25(1): 217-226.
Shaw, E., Marlow, S., Lam, W., & Carter, S. (2009). Gender and entrepreneurial capital: implications for firm performance. International Journal of Gender and Entrepreneurship, 1(1): 25-41.
Unger, J. M., Rauch, A., Frese, M., & Rosenbusch, N. (2011). Human capital and entrepreneurial success: A meta-analytical review. Journal of business venturing, 26(3): 341-358.
World Tourism Organization (2018), UNWTO Annual Report 2017, UNWTO, Madrid, DOI:https://doi.org/10.18111/9789284419807
Yadolahi Farsi J., Razavi S.M. (2011). The Role of Human and Social Capital in Youth Entrepreneurship in Korbal Rural Areas. Human geography research, 44(1): 103-116 (Text in Persian)